Thursday 23 May 2013

APA YANG ANDA PERLU TAHU MENGENAI IJAZAH SARJANA MUDA SAINS PENTADBIRAN & PENGAJIAN POLISI UiTM





Assalammualaikum.

Entry kali ini saya ingin menceritakan serba sedikit mengenai jurusan Sains Pentadbiran& Pengajian Polisi (BAS).


Course ni ada dekat UiTM mana je?

Course ni ditawarkan di UiTM Shah Alam,Sarawak,Sabah,Melaka dan Kedah.Tapi,suka cita dimaklumkan,pada tahun 2014 nanti,pelajar course ni yang belajar di Shah Alam  (like me) akan dipindahkan di cawangan baru iaitu,UiTM Seremban 3.

Syarat-syarat kelayakan nak apply course ini

1.STPM- Sekurang-kurangnya 3 principals:Pengajian Am,kredit dalam Bahasa Inggeris dan Mathematics atau Ekonomi atau Prinsip Perakaunan

2.Diploma dari UiTM dalam bidang Pentadbiran Awam, Pengajian Perniagaan, Perakaunan dan Perbankan dengan mendapat PNGK sekurang-kurangnya 2.50

3.Diploma dari mana-mana universiti awam tempatan atau dari mana-mana kolej swasta yang diiktiraf dalam bidang Pentadbiran Awam, Pengajian Perniagaan, Undang-undang, Perakaunan dan Perbankan dengan CGPA 3.00 atau lebih baik.

Apakah peluang pekerjaan kalau ambil course ni ye?

Siswazah dari program ini boleh mendapatkan kemasukan ke dalam perkhidmatan kerajaan sebagai Pegawai Tadbir, Pegawai Penguat Kuasa,Pegawai Sumber Manusia, Pelatih Pengurusan dan etc.

After habis degree,boleh sambung kat mana ye?

Mereka yang berminat untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi boleh mendaftar dalam program Sarjana Pentadbiran Perniagaan, Sains Pentadbiran, Sains Politik di universiti-universiti tempatan dan asing.
                
 Subjek-subjek yang bakal dipelajari selama 6 sem ini???

Sebelum terlupa,course ni adalah selama 3 tahun.

3 tahun=6 sem

Semester1
Tamadun Islam & Asia Tenggara
Co-Curiculum
Business Mathematics
Introduction to Interactive Multimedia
Introduction to Public Sector Quality Management
Malaysian Legal System
Accounting I

Semester 2
Co-Curiculum
Business Statistics
Economics
Principles of Public Administration
Industrial Relations
Management Principles & Practices
Business Law

Semester 3
Ethnic Relations
 Third Language I
Co-Curriculum
Advanced Business Law
Reading & Critical Thinking
Management Accounting
Public Relations
Human Resource Management
Electives - Quality Management/Electronic Government/International Relations/Malaysian Premiership Studies/Social Marketing

Semester 4
Third Language II
Policy Analysis
Ethics in Administration
Management Information System
Report Writing
Organizational Behavior
Electives - Innovation Management/Southeast Asian Affairs/Local Government/Advanced Industrial Relations/International Business Environment

Semester 5
Third Language III
Research Methodology & Data Analysis
Business Professional Correspondence
Project Management
Public Finance
Malaysian Economy
Electives - IT Management /Managing Change/Urban Sociology/Social Security and Employee Benefits Administration/Environmental Management in the Developing Countries

Semester 6
Applied Research Project
Strategic Management for Public Sector
Practical Training
Service Management 
Electives - Seminar in Global Affairs/Seminar in Public Management/Alternative Delivery System/Knowledge Management/Human Resource Development
 Baiklah,setakat ni saja entry saya pada kali ini.Moga entry kali ni dapat dimanfaatkan oleh para pembaca sekalian.

40 comments:

Anonymous said...

kalau pelajar sesi 2013 yang baru masuk ditempatkan dekat uitm mana rasanya?

Munirah Kadir said...

uitm shah alam rasanya :)

Anonymous said...

dah berapa sem belajar kos ni...major kepada ape?

Munirah Kadir said...

@Anonymous of courselah major pd pentadbiran wahai sedara

Anonymous said...

kesemua subejk menggunakan bahasa inggeris..?

Munirah Kadir said...

@Anonymousyup :) except a few subj.

Anonymous said...

Salam, nak tanya saya keliru apa beza sains pentadbiran dgn pentadbiran perniagaan?

Anonymous said...

Salam, nak tanya saya keliru apa beza sains pentadbiran dgn pentadbiran perniagaan?

Anonymous said...

semua subjek guna bahasa inggeris. kalau tak pandai bahasa inggeris macam mana ek?

Anonymous said...

ASSALAMUALAIKUM, SAYA NAK TANYA, PELAJAR AKAUN, MAKSUD SAYA YANG TAK BELAJAR SAINS (PHYSIC, CHEMIST CAMTU LA) BOLEH AMIK KE SUBJEK NI SBAB KELIRU SKIT BILA NAMPAK PERKATAAN "SAINS"

Anonymous said...

If dari asasi law kita boleh apply ke course ni ?

Anonymous said...

Assalamualaikum kak.
Saya nak tanya dkt sini rasanya soalan saya byk lah.
Boleh tak saya nak mintak we chat kak?
Saya bakal pelajar kos ni dkt uitm n9 bulan ni.

Munirah Kadir said...

@Anonymousboleh :)

Munirah Kadir said...

@Anonymoustanye je kat sini.it's ok :)

Anonymous said...

Assalamualaikum kak. Saya nak tanya ni. Saya takde langsung basic acc dengan law ni sebab saya dulu budak sc. Tuptup sambung degree dapat course ni. Susah tak kak nak adapt dengan course ni?

Munirah Kadir said...

@Anonymoushttp://diarimcbride.blogspot.com/ awk boleh refer sini jugak :)

Munirah Kadir said...

@Anonymousboleh je

Anonymous said...

Salam nak tanya kalau yang dah ada diploma pentadbiran awam akan starting den sem 1 jugak ke? Sebab subjek sem 1&2 semua dah belajar masa diploma.

Munirah Kadir said...

@Anonymousawak akan start sem 3

Anonymous said...

Assalamualaikum akk. Saya nak tanya kos sains pentadbiran ni dah takde ke kat uitm shah alam?

Nuwra said...

Hai. Tumpang tanya. Kalau student Secretarial Science dri politeknik boleh apply tak untuk kos ni?

Munirah Kadir said...

@Anonymous
yup

Munirah Kadir said...

@Nuwra boleh rasanya.under upu if I'm not mistaken

Nuwra said...

@MuniRAH Kadir
Ohh. okay thanks yaa for da informations.

Anonymous said...

Salam..nak tanye kalau lepasan matrikulasi boleh ke apply course nie? Sy nak apply utk rayuan tp syrat2 dia utk lepasan stpm, dgn diploma je...boleh x explain sikit...sy amek acc kat matrik..

Munirah Kadir said...

@Anonymous boleh je dik

Munirah Kadir said...

@Anonymous
yes,of course you can

Munirah Kadir said...

@Anonymous
wasalam.Boleh je if I'm not mistaken.Sbb ada je kwn sy dulu dr lepasan matrix sambung course ni

Anonymous said...

saya dip kos civil engineering tapi atas dasar saya memang tak minat civil engineering jadi saya nak further deg kos pentadbiran awam.susah tak kalau saya nak mohon atau memang tak boleh nak mohon disebabkan saya dip bukan dari kos yang sama?

Munirah Kadir said...

@Anonymous

tak surelah pulak.Tapi,cuba try mana tahu boleh dapat :)

Anonymous said...

salam kak munirah, sy baru habis diploma under fakulti Business Management. klau degree sy lompat ke fakulti sains pentadbiran ni blh ke?

Munirah Kadir said...

akk rasa boleh je.asalkan lepas requirements @anonymous

izhani said...

Assalam, saya nak tanya, kos yg awak amik ni sama ke dengan kos sarjana muda sains pentadbiran? Policy xdak pon. Sya tengah stress nak pilih kos apa nak sambung. Tq :-)

Munirah Kadir said...

@izhani
sama.Faculty of Administrative Science and Policy Studies.Ada dua couse whuch are Bachelor of Adm.Science and Bachelor of Coporate Admin.

Anonymous said...

Saya amat meminati untuk apply course ini cuma saya agak lemah dalam Maths.Memang perlu ke Business Mathematics?

Munirah Kadir said...

@Anonymous

yup,mmg kena amik business maths.It just for one sem.:)

Anonymous said...

Assalamualaikum... Maaf.. Nak tanya.. Saya minat bidang akaun ni.. Tapi.. Spm saya bidang sains.. X amik akaun.. Dan diploma pon.. Bkn bidng akaun. Tpi.. Bila dh survey2.. Saya boleh mohon.. Saya nk tanya.. Agak2 apa persediaan yg perlu saya lakukan sblum msuk utk ijazah sarjana muda akaun ni.. Adakah saya kena study balik apa yg ada dlm form 4 and form 5?atau dkat u nnyi mmg akn diajar dri awal balik? Terima kasih..😃😃

Leannie said...

Assalamualaikum.. Maaf.. Nak tanya.. Saya ambil ijazah srjana muda. Akaun.. Tpi.. Sya x dek lgsung asas akaun.. Spm dn diploma saya x amik akaun.. Nk tanya pndpt akak.. Adkh saya prlu baca drpd awl apa yg pljr spm blaja atau nnti.. Kita akn dijar drpd awl smula? Atau.. Apa persediaan yg perlu sya lkukn spya nnti.. Wktu blaja.. X dek la terkontang kanting sgt.. Huhu.. Terima kasih.. ☺

Munirah Kadir said...

@Leannie
don't worry subjek akaun ni simple je tak ada susah sgt sebab ianya hanya basic.lecturer akan beri penerangan nanti

Munirah Kadir said...

@Anonymous
subjek akaun ni simple je so tak payah risau.lecturer akan guid nanti